Wednesday, October 7, 2009

Young People Risk Execution in Iran's Prisons

Young People Risk Execution in Iran's Prisons

نامه سرگشاده واحد حقوق کودک در خصوص اعدام قريب الوقوع تعدادي از نوجوانان زنداني فعالان حقوق بشر
دوشنبه ، 13 مهر 1388 ، 12:22
در پي اعلام وکلا و خانواده تعدادي از نوجوانان محکوم به اعدام مبني بر تعيين زمان اجراي حکم اين زندانيان که در زمان ارتکاب جرم همگي کمتر از 18 سال سن داشته اند، واحد حقوق کودک مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران اقدام به نگارش و ارسال نامه هايي با درخواست توقف اين احکام و پايان دادن به اين روند به مراجع قضايي نموده است که عينا در پي مي آيد
به نام خدا
رياست محترم قوه قضائيه
جناب آيت الله صادق لاريجاني
با سلام و عرض ادب و احترام، به استحضار مي رساند، خبرهاي واصله به واحد حقوق کودک مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران حاکي از اعدام چند نوجوان محکوم به قصاص در روزهاي آتي است.
نوجواناني که در زير سن 18 سالگي مرتکب قتل شده اند و به دليل اينکه در قوانين داخلي ايران من جمله قانون مجازات اسلامي و قانون مدني سن بلوغ شرعي براي دختران 9 سال قمري و براي پسران 15 سال قمري ذکر شده است، قضات محترم براي آنها حکم به قصاص نفس داده اند. اين در حالي است که ايران کنوانسيون حقوق کودک را پذيرفته است و همان گونه که مستحضريد، عهدنامه هاي بين المللي در صورت تصويب حکم قانون داشته و کليه مراجع قضايي ملزم به اجراي مفاد آن هستند. در ماده 37 اين کنوانسيون هم به صراحت آمده است که مجازات اعدام و حبس هاي طولاني مدت براي متهميني که زير سن 18 سالگي مرتکب جرم شدند ممنوع است با اين وجود ايران کماکان در صدر جدول اعدام متهمين زير 18 سال مي باشد که اين مايه نگراني از وضعيت حقوق بشر بالاخص حقوق کودک در ايران است.
بدينوسيله واحد حقوق کودک مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ضمن ابراز نگراني از ادامه روند اعدام متهمين زير 18 سال، از جنابعالي استدعا دارد دستور فرمائيد اجراي حکم اين افراد متوقف شده و در اسرع وقت تدبيري انديشيده شود تا از اين پس شاهد هيچ مورد اعدام زير 18 سالي نبوده و به جاي آن از مجازات هايي استفاده شود که مفهوم تنبيه قابل بازگشت را دارا باشند.


با تشکر و تجديد احترام
واحد حقوق کودک مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

No comments:

Post a Comment