Wednesday, October 7, 2009

Nurenberg solidarity with iranian people

شهر نورنبرگ با مردم ايران اعلام همبستگي کرد
آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۷/۱۴
5 اكتبر 2009 - مراسم اعطاي جايزه حقوق بشر شهر نورنبرگ به عبدالفتاح سلطاني در غياب او برگزار شد. شهردار نورنبرگ شرکت مردم در اين مراسم را حرکتي براي آزادي سلطاني و براي دموکراسي در ايران ناميد.
جايزه بين‌المللي حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان در سال 2009 به عبدالفتاح سلطاني حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر اهدا شد. دو روز قبل از اين مراسم ماموران نهاد رياست جمهوري از خروج سلطاني از ايران جلوگيري کردند. معصومه دهقان همسر سلطاني به همراه پسر و دخترش در اين مراسم شرکت کرده و جايزه ويژه حقوق بشر نورنبرگ را دريافت کرد.
مراسم اهداي جايزه در سالن اپراي شهر نورنبرگ برگزار شد. در ابتداي اين مراسم گروه ارکستر سمفونيک شهر نورنبرگ قطعه‌اي از سمفوني شماره 39 موتزارت را اجرا کردند. سپس دکتر ’’اولريش مالي‘‘ شهردار کل نورنبرگ به حضار خوشامد گفت. آقاي مالي از اينکه عبدالفتاح سلطاني نتوانسته شخصا در اين مراسم شرکت کند اظهار تاسف کرد و از مردم شهر خواست تا براي آزادي سلطاني و همچنين براي برقراري آزادي و دموکراسي در ايران در تمامي برنامه‌هايي که در آن روز برگزار ميشد، شرکت کنند.
شهردار نورنبرگ در مورد دليل انتخاب سلطاني براي دريافت اين جايزه گفت: ”شخصيت برنده جايزه امسال از سالها پيش در شرايط بسيار سخت و با پرهيز از هرگونه روش خشونت‌آميز براي حقوق و آزادي زندانيان سياسي و اقليت‌ها فعاليت و موارد نقض حقوق بشر در ايران را منتشر مي‌کند. چندين بار زندان رفتن، ممنوع‌الوکالت شدن و ممنوع‌الخروج شدن نتايج فعاليت‌هاي سلطاني در اين سالها بوده است“.
وي سپس خطاب به همسر سلطاني گفت: ”خانم دهقان! شجاعت همسر شما در پيگيري اهدافش ما را موظف کرد تا براي پيشبرد اهداف حقوق بشري، اين جايزه را به او اعطا کنيم“.
’’گونتر گلوسر‘‘ مسئول اداره امور خارجه شهر نورنبرگ، سخنران بعدي اين مراسم بود. وي ابتدا عنوان کرد که مسئولان شهر نورنبرگ، دولت آلمان و نهادهاي بين‌المللي همه تلاش خود را کردند تا آقاي سلطاني بتواند در اين مراسم شرکت کند. وي ادامه داد: ”من از طرف دولت آلمان مي‌گويم که ما نااميد نمي‌شويم و تمام تلاشمان را براي رفع ممنوعيت خروج آقاي سلطاني و نيز آزادي ساير زندانيان سياسي در ايران خواهيم کرد“.
گلوسر سپس به شرح وقايع انتخابات اخير ايران اشاره کرد و براي حاضران که بسياري از آنان از کشورهاي ديگر اروپايي آمده بودند، توضيح داد که چگونه در يک روند غيردموکراتيک از ميان صدها داوطلب پست رياست‌جمهوري تنها چهار نفر که هيچ زني هم در ميان آنها نبود، انتخاب شدند. وي گفت که با اين وجود 85 درصد از مردم ايران در اين انتخابات شرکت کردند اما با کمال تعجب احمدي‌نژاد به عنوان رئيس جمهور ايران اعلام شد.
رئيس اداره امور خارجه نورنبرگ سپس به اعتراضات مردم ايران به نتيجه انتخابات و اينکه چگونه اين اعتراضات آرام توسط نيروهاي شبه نظامي و بسيج سرکوب شد اشاره کرد. در طول مدت سخنراني گلوسر، تصاويري از تظاهرات مردم ايران و حمله نيروهاي انتظامي به مردم پخش مي‌شد.
اين عضو دولت آلمان همچنين اظهار داشت، ممنوع‌الخروج کردن برنده جايزه حقوق بشر باعث منزوي‌تر شدن رژيم ايران از سوي جامعه جهاني و نيز کشور آلمان خواهد شد. وي گفت که اين کار روابط ايران و آلمان را تحت تاثير قرار خواهد داد.
گلوسر در پايان سخنانش گفت: ”اعطاي جايزه بين‌المللي حقوق بشر به عبدالفتاح سلطاني، نشانه به رسميت شناختن تلاش‌هاي چندين و چند ساله‌ي او در دفاع از حقوق قربانيان سرکوب دولتي در ايران است.اين جايزه همچنين نشانگر حمايت از فعاليت‌ها و شجاعت‌هاي آقاي سلطاني و نيز پشتيباني از کسان ديگري است که در شرايط کنوني ايران با رنج و تلاش سعي در بهبود وضعيت شهروندان اين کشور دارند“.
وزير داخله ايالت بايرن، بزرگترين ايالت آلمان که شهر نورنبرگ در آن واقع است، سخنران بعدي مراسم اهداي جايزه حقوق بشر بود. ’’يوآخيم هرمن‘‘ سخنانش را اينگونه آغاز کرد: ”کساني که به ايران سفر مي‌کنند براي ديدن يک تمدن پربار و بيش از دوهزارساله و نيز آشنايي با مردماني خونگرم و مهربان به آنجا مي‌روند اما آنچه که مي‌بينند نقض آشکار حقوق بشر توسط حکومت است نظير آنچه که در مورد آقاي سلطاني ديديم“.
وي ادامه داد: ”من حامل پيام همکارانم در وزارت امور خارجه و نيز ساير وزارتخانه‌هاي دولت آلمان هستم. ما همگي از اينکه به آقاي سلطاني اجازه داده نشد تابراي دريافت اين جايزه از ايران خارج شود، ناراحت، عصباني و سرخورده هستيم. اين ممنوع‌الخروجي توهين و بي‌حرمتي به تلاش‌هاي شهر نورنبرگ براي دفاع از حقوق بشر است اما در عين حال همانطور که آقاي شهردار هم گفت اين کار باعث شد تا نقض حقوق بشر توسط دولت ايران در تمام دنيا جدي گرفته شود“.
پس از پايان سخنراني‌ها، معصومه دهقان همسر عبدالفتاح سلطاني به روي صحنه رفت و جايزه ويژه حقوق بشر را از دست دکتر مالي شهردار کل نورنبرگ دريافت کرد. وي سپس در سخنان کوتاهي از مردم و دولت آلمان و تمامي کساني که براي ’’احقاق حقوق مظلومان‘‘ در سراسر دنيا تلاش مي‌کنند تشکر کرد. خانم دهقان سخنانش را اينگونه پايان داد: ”مي‌خواهم در اين مکان زيباترين، پاک‌ترين، معنوي‌ترين احساساتم را نثار تمامي کساني بکنم که وقت و زمان خود را براي رساندن پيام مظلومان به گوش جهانيان، بويژه ديکتاتورها، گذاشته‌اند تا بلکه قدمي در اين راه برداشته بشود. بدون شک موفق خواهند شد و در آينده‌اي نزديک اميدواريم همه‌ي کساني که از اين جريانها اطلاع پيدا کرده‌اند به اين جمله بپيوندند: همراه شو عزيز، کين درد مشترک، هرگز جدا جدا، درمان نمي‌شود“.
پيام تلفني عبدالفتاح سلطاني پايان بخش مراسم اهداي جايزه بود. وي در پيام خود اظهار تاسف کرد که نتوانسته شخصا در اين مراسم حضور پيدا کند و از هيأت ژوري جايزه حقوق بشر تشکر کرد که او را مستحق دريافت اين جايزه دانسته‌اند. وي همچنين گفت: ”بياييم دست در دست هم دهيم و اين درد مشترک را درمان نموده و براي گسترش فرهنگ جهاني حقوق بشر سخت‌کوشانه تلاش کنيم و سرود رهايي از فقر، تبعيض، خشونت و ستم را با آهنگ خوشنواي صلح و عدالت در سراسر گيتي سردهيم“.
سلطاني در پايان پيامش شعري را که در آخرين دوره بازداشتش در خرداد و تير ماه امسال در زندان سروده بود قرائت کرد:
آواي رهايي به جهان سردادي/ در کنج قفس چه مي‌کني آزادي
هرچند که نامت به نکويي ببرند/ آزاد نمي‌پسندند تو را آزادي
اجراي قطعه ديگري از سمفوني شماره 39 موتزارت پايان بخش مراسم اهداي جايزه حقوق بشر نورنبرگ بود.
شيرين عبادي برنده جايزه نوبل و عضو هيأت ژوري جايزه حقوق بشر شهر نورنبرگ پس از پايان مراسم در مورد جلوگيري از خروج همکارش عبدالفتاح سلطاني به دويچه‌وله گفت: ”اين اتفاق، اتفاقي است که متأسفانه اکثر اوقات مي‌افتد. يعني بي‌توجهي به قانون، يعني اين که عده‌اي از مأمورين خودشان را بالاتر از قانون مي‌دانند. در حالتي که ايشان از کليه‌ي اتهامات تبرئه شده‌و پاسپورتشان را داده‌اند، عده‌اي که خودشان را فراتر از قانون مي‌دانند، برخلاف قانون مانع از خروج ايشان شدند. بسيار متأسفم که قانون به کرات در ايران زيرپا گذاشته مي‌شود“.
کنفرانس مطبوعاتي
بعدازظهر روز اهداي جايزه، يک کنفرانس خبري با حضور معصومه دهقان همسر عبدالفتاح سلطاني، شهردار کل نورنبرگ، سرپرست دفتر حقوق بشر شهرداري نورنبرگ و گزارشگر ويژه سازمان ملل براي استقلال قضات و وکلا، در ساختمان قديم شهرداري نورنبرگ برگزار شد.
معصومه دهقان در پاسخ به پرسش دويچه‌وله در مورد تاثير احتمالي اين جايزه بر اعمال فشار بيشتر از سوي مقامات امنيتي بر همسرش چنين گفت: ”قطعا فعاليت‌هاي ايشان بيشتر زير ذره‌بين خواهد رفت اما اصلاً نمي‌شود پيش‌بيني کرد. من نمي‌دانم چه کساني تصميم مي‌گيرند. اگر تصميم عاقلانه گرفته بشود، بايد بپذيرند که کار حقوق بشري کاري است اسلامي، انساني، بشري و هيچ کس با آن دشمني ندارد. مگر اين که کساني بخواهند حس بکنند که منافع قدرتشان در خطر است“.
خبرنگار تلويزيون دولتي بايرن در مورد نحوه ادامه فعاليت سلطاني پس از تعطيلي کانون مدافعان حقوق بشر توسط نيروهاي امنيتي پرسيد. خانم دهقان گفت: ”ايشان حتا با وجود اين که تحت نظر هستند به کارشان ادامه مي‌دهند، با اين که کانون مدافعان حقوق بشر بسته شده است، ولي در دفتر کارشان همچنان کارشان را ادامه مي‌دهند. حالا ما منتظر هستيم که قدمهاي بعدي را ببينيم. حتا اگر شده در خانه هم ايشان فعاليت حقوق بشري‌شان را تعطيل نخواهند کرد، به خاطر اين که اعتقادشان هست که همه‌ي مردم بايد به عدالت و آزادي دست پيدا کنند“.
خبرنگار ديگري در مورد تاثير تظاهرات ايرانيان خارج از کشور بر مردم داخل ايران پرسيد. همسر سلطاني گفت: ”من جمله‌ي شريعتي را مي‌گويم: آنان که رفتند، کاري حسيني کردند، آنان که مانده‌اند، بايد کاري زينبي کنند وگرنه يزيدي‌اند. چه داخل، چه خارج بايد همه اين پيام را به گوش ديگران برسانند. اما آنچه شما مي‌گوييد تأثير دارد، شک نکنيد که تأثير دارد. يعني هم حرکت آنها شما را دلگرمي مي‌دهد، هم حرکت شما متقابلاً به آنها دلگرمي خواهد داد. پس بدون شک تأثير خواهد داشت“.
پايان‌بخش برنامه‌هاي روز اهداي جايزه حقوق بشر نورنبرگ، ميزگردي بود با عنوان ’’چالش اسلام و حقوق بشر؟‘‘. اين ميزگرد با شرکت شيرين عبادي، عبدالکريم لاهيجي، خانم سوهائير بالحسن رئيس فدراسيون جوامع بين‌المللي حقوق بشر و پروفسور هاينر بيله‌فلد رئيس انستيتوي حقوق بشر برلين برگزار شد.
جايزه ويژه حقوق بشر شهر نورنبرگ توسط دفتر حقوق بشر شهرداري اين شهر، هر دوسال يکبار براي فعاليت‌هاي منحصر به فرد حقوق بشري در سراسر دنيا به فعالان در اين زمينه اهدا مي‌شود.
دويچه وله

No comments:

Post a Comment