Wednesday, October 7, 2009

6 Active Women in Evine

6 Active Women in Evine
حضور 6 زن مدافع تغيير در بازداشتگاه اوين
- آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۷/۱۳
وقايع پس از انتخابات رياست جمهوري، و اعتراض مسالمت آميز ميليونها زن و مرد ايراني نسبت به نتايج اعلام شده از سوي وزارت کشور، شهروندان بسياري را که خواهان احقاق حقوق شهروندي و خوانده شدن راي خود بودند به زندان محکوم کرد. در ميان زندانيان، شماري از زنان و دختران معترض نيز حضور داشته و برخي از آنان همچنان در زندان به سر مي برند. از ميان زناني که روانه زندان شدند: برخي از آن ها را به واسطه فعاليت هاي اجتماعي پيشين شان مي شناختيم و برخي از آن ها را به واسطه حضور پر نشاط شان در صحنه اعتراض هاي اخير.
شش زن مدافع تغيير، در زندان
شش تن از زناني که خبر زنداني شدن شان به نحوي به رسانه ها و سايت هاي خبري رسيده، امروز در زندان اوين به سر مي برند: آذر منصوري، هنگامه شهيدي، فريبا پژوه، عاطفه نبوي، کبرا زاغه دوست که در وقايع پس از انتخابات بازداشت شده اند و شبنم مددزاده که از مدتها پيش از وقايع انتخابات در زندان اوين به سر مي برد. اين شش زن جوان و مدافع تغيير همگي شان بلاتکليف و در «بازداشت موقت» هستند.
آذر منصوري از جمله ي زنان فعال و مدافع تغيير است که در روز سي و يکم شهريور ماه 1388 بازداشت و روانه زندان شد.
آذر منصوري قائم‏مقام دبيرکل جبهه مشارکت ايران اسلامي است که همچون بسياري ديگر از اعضاي ارشد اين حزب راهي زندان شده است. به گزارش وب سايت نوروز : اين عضو ارشد حزب مشارکت در سلول انفرداي و در بند 209 زندان اوين نگهداري مي شود. مهندس آذر منصوري معاون سياسي دبيرکل جبهه مشارکت پس از ده روز، سه شنبه شب با منزل خود تماس گرفت. به گزارش نوروز، اين عضو حزب مشارکت در اين تماس تلفني با مادر و خواهر خود صحبت کرد و از سلامت خود خبر داد. به گفته خانواده منصوري حال عمومي او خوب به نظر مي رسيده است.
مهندس آذرمنصوري که در شهرستان ورامين زندگي مي کند هفته گذشته، درحالي که از منزل خواهر خود باز مي گشت در خيابان از سوي ماموران متوقف و بازداشت شد. ماموران پس از تفتيش خانه معاون سياسي دبيرکل جبهه مشارکت، هارد کامپيوتر و برخي ديگر از وسايل او را ضبط و با خود بردند.
فريبا پژوه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس مدافع تغيير روز اول ماه رمضان 31 مرداد در منزل‌ پدري‌اش توسط مامورين وزارت اطلاعات بازداشت مي شود. ماموران کامپيوتر شخصي وي را نيز با خود مي‌برند.

فريبا پژوه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس در نخستين روز ماه رمضان، لحظاتي قبل از افطار در منزل‌ پدري‌اش توسط مامورين وزارت اطلاعات دستگير شد. مامورين ابتدا منزل پدري و بعد منزل خودش را بازرسي مي‌کنند بعد از صورت جلسه کامپيوتر و وسائل شخصي وي را با خود مي‌برند. از آن زمان تا کنون اين روزنامه‌نگار سه تماس کوتاه در تاريخ يکم، دهم و شانزدهم شهريور با خانواده‌ي خود داشته است.
پدر فريبا پژوه سرهنگ بازنشسته‌ي نيروي هوايي بسيار نگران فرزندش است. وي در مورد آخرين وضعيت پرونده‌ي دخترش مي گويد: «امروز بيستمين روزي بود که فريبا در انفرادي به سر برد، انفرادي يعني مصداق کامل شکنجه رواني، يعني نقض حقوق بشر. نمي‌دانيد که چه‌قدر دل‌ام خون است. روز سه شنبه با اينکه خودم در شرايط جسماني مناسبي نيستم، بدون اين‌که به کسي چيزي بگويم به داد سراي انقلاب، نزد باز پرس پرونده‌اش رفتم تا خواهش کنم هر طور که مي‌تواند فرزندم را از انفرادي نجات دهد. اما توفيقي به دست نياوردم...»
فريبا پژوه خبرنگار سابق روزنامه اعتمادل ملي و خبرگزاري ايلنا و عضو کنفدراسيون بين‌المللي روزنامه‌نگاران هم‌اکنون در بند 209 زندان اوين و در سلول انفرادي است. فريبا پژوه نويسنده‌ي وبلاگ «پس از باران» است که در آن ديدگاه‌هاي خود را در مورد مسائل مختلف مي‌نوشته است.
خانواده فريبا پژوه به شدت از اين‌که فرزندشان در سلول انفرادي است نگران هستند. علت اين نگراني زياد را آقاي پژوه پدر فريبا (که مدت 68 ماه در دوران جنگ در جبهه ها خدمت کرده) چنين ابراز مي کند:« فريبا سال گذشته 3 ماه تحت درمان دارويي براي بيماري افسرده‌گي بوده است، البته اين بيماري در جامعه ما به خصوص در زنان بسيار شايع است. ولي تداوم بازداشت در انفرادي مي‌تواند براي وضعيت روحي وي بسيار نگران کننده باشد. تحمل اين‌که فريبا انفرادي باشد براي‌مان بسيار سخت است. من سرهنگ باز نشسته نيروي هوايي هستم که مدت 68 ماه هم با صداقت در جبهه جنگ دوران دفاع مقدس انجام وظيفه کرده‌ام. يادم مي آيد که با شروع جنگ مدت‌ها فريبا را نديده بودم به طوري که او مرا نمي شناخت و به پدر بزرگش مي گفت بابا. حالا تحمل اين دوري برايم بسيار سخت است. اي خدا مهربان درياب بنده‌گان بي‌پناهت را...
هنگامه شهيدي، روزنامه نگار، عضو حزب اعتماد ملي و عضو ستاد انتخاباتي مهدي كروبي از تاريخ 9 تير ماه 1388 دستگير شده و تا کنون در زندان اوين در بازداشت موقت است!
وضعيت روحي و جسمي هنگامه شهيدي، روزنامه نگار بازداشتي، در زندان اوين مناسب نيست. بنابر اخبار رسيده به واحد زندانيان مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايران، هنگامه شهيدي که چندي پس از برگزاري انتخابات در ايران، بازداشت شد با وضعيت بد جسمي در زندان روبه‌رو است به طوري‌که روزانه تعداد زيادي قرص و دارو به عنوان آرام‌بخش براي او تجويز شده است، اما با اين وجود حتا از خواب راحت در شب نيز برخوردار نيست.
اين عضو حزب اعتماد ملي و دانش‌جوي دكتراي حقوق بشر در دانش‌گاه SOAS که در طول دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز مشاور امور بانوان ستاد انتخاباتي مهدي كروبي بوده، در طول چند ماه حبس خود، در هفته تنها سه بار و آن هم به مدت بيست دقيقه براي هواخوري اجازه دارد، که اين امر موجب ناراحتي‌هاي ناشي از کمبود آفتاب براي وي نيز شده است.
عاطفه نبوي، در تاريخ 25 خرداد ماه 1388، به همراه پسرعموي خود ضياء الدين نبوي، سخنگوي شوراي دفاع از حق تحصيل، و تعداد ديگري از دوستانش بازداشت، و به بند 209 زندان اوين منتقل شد.
عاطفه نبوي از روز شنبه هفته گذشته از بند 209 به قرنطينه زندان اوين معروف به بند متادون، منتقل شده و هم اکنون با وجود گذشت 105 روز از بازداشت وي، همچنان در بلاتکليفي به سر مي برد. به گفته نسرين ستوده، وکيل عاطفه، پرونده او به شعبه 12 دادگاه انقلاب ارجاع داده شده و قاضي اين شعبه نيز به مدت 3 هفته به مرخصي رفته است.

عاطفه نبوي، در مدت بازداشت خود چندين بار مورد بازجويي قرار گرفته و از آنجا که با شوراي دفاع از حق تحصيل نيز همکاري هايي داشته به " ارتباط با سازمان مجاهدين خلق" متهم شده است. اما با وجود فشارهاي شديد وارده، نبوي اين اتهام را نپذيرفته و آن را بي پايه و اساس دانسته است. وي در سال 84 نيز، به مدت سه هفته در بند 209 زنداني بوده است. خانواده عاطفه از شرايط بد زندان و بلاتکليفي دخترشان به شدت نگران هستند. بيش از 105 روز که از زنداني شدن دخترشان سپري شده و با مراجعه مکرر به دادگاه؛ هنوز پاسخ روشني دريافت نکرده اند.
گفتني است که در مهرماه امسال نامه اي که عاطفه نبوي در بند 209 نوشته توسط «کميته گزارشگران حقوق بشر» انتشار يافته و در اختيار عموم قرار گرفته است.
شبنم مددزاده، نايب دبير دفتر تحکيم وحدت در روز اول اسفند ماه سال گذشته، بازداشت شد. او بيش از 7 ماه است در بازداشت موقت بسر مي برد.

شبنم مددزاده، نايب دبير شوراي تهران دفتر تحکيم وحدت در روز يکم اسفند ماه 1387، توسط نيروهاي امنيتي دستگير و به زندان اوين منتقل شد. وي پس از گذراندن بيش از 70 روز در سلول انفرادي، به بند عمومي 209 زندان اوين منتقل شد.
با گذشت نزديک به هشت ماه که از بازداشت موقت شبنم مددزاده سپري شده و به رغم صدور قرار وثيقه، اما دستگاه امنيتي با آزادي وي همچنان مخالفت کرده است. شبنم طي روزهاي اخير همراه با تعداد ديگري از زندانيان ديگر به قرنطينه نسوان زندان اوين موسوم به بند متادون انتقال يافته است. لازم به ذکر است که نامه اي که توسط اين دانشجوي زنداني از قرنطينه زندان اوين نگارش يافته، به وسيله «کميته گزارشگران حقوق بشر» در وب سايت اين کميته منتشر و در اختيار عموم قرار گرفته است.
کبري زاغه دوست و همسرش اشکان اسکندري، که در جريان مراسم چهلم شهداي حوادث پس از انتخابات توسط ماموران وزارت اطلاعات در بهشت زهرا بازداشت شدند، با وجود گذشت دو ماه همچنان در بند 209 زندان اوين و در شرايط بلاتکليفي به سر مي برند.

کميته گزارشگران حقوق بشر: کبري زاغه دوست و همسرش اشکان اسکندري، که در جريان مراسم چهلم شهداي حوادث پس از انتخابات توسط ماموران وزارت اطلاعات در بهشت زهرا بازداشت شدند، با وجود گذشت دو ماه همچنان در بند 209 و در شرايط بلاتکليفي به سر مي برند.
گفته مي شود، اشکان اسکندري پس از بازداشت و به محض ورود به بند 209، شعارهايي عليه محمود احمدي نژاد سر داد که موجب ضرب و شتم شديد وي از سوي مأموران و نگهبانان بازداشتگاه شد. وي همچنين از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادي نگهداري مي شود و با وجود وضعيت نامناسب روحي و رواني، از انتقال او به بند عمومي جلوگيري مي شود. طبق اخبار رسيده، وي در چندين نوبت به شدت از سوي بازجويان و نگهبانان بند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، به طوريکه در اثر شدت جراحات وارده، وي روز گذشته از بند 209 به بيمارستان طالقاني تهران انتقال يافت و مورد مداوا قرار گرفت.

اخبار رسيده حاکي است، اشکان اسکندري به صورت مستمر و هر روزه، با فرياد و گريه، خواهان انتقالش به سلول هاي عمومي مي شود، با اين حال تاکنون، درخواست هاي متعدد او و همسرش مورد بي توجهي قرار گرفته است.
شمار بازداشت شدگان ماههاي گذشته در تهران به صورتي است که هم اکنون بندهاي امنيتي زندان اوين از جمله بند 209، 240 و بند 2 -الف با کمبود مکان براي نگهداري زندانيان مواجه شده اند. بسياري از افرادي که در جريان تجمعات و اعتراضات بازداشت شده اند، طي اين مدت به بندهاي عمومي زندان اوين انتقال يافتند. اکثريت افراد بازداشت شده در تجمعات، پس از سپري کردن چند هفته در زندان با قرار وثيقه آزاد شده اند، با اين وجود، ادامه نگهداري کبري زاغه دوست و اشکان اسکندري با توجه به عدم وابستگي حزبي و سياسي آنان، موجبات تعجب و اعتراض خانواده شده است.
مدرسه فمينيستي

No comments:

Post a Comment