Sunday, October 11, 2009

دوازده دانشجوي دانشگاه شيراز در انتظار حکم کميته انضباطي وزارت علوم

دوازده دانشجوي دانشگاه شيراز در انتظار حکم کميته انضباطي وزارت علوم
پنجشنبه، ۱۶ مهر، ۱۳۸۸
با آغاز سال تحصيلي جديد فشار بر فعالين دانشجويي دانشگاه شيراز که در طول صدارت دولت نهم، نسبت به عملکرد اين دولت و رياست دانشگاه اعتراضات زيادي داشتند، افزايش يافته است.
به گزارش خبرنامه اميرکبير، بيش از 12 دانشجوي دانشگاه شيراز به نامهاي آلما رنجبر، جليل رضايي، عنايت تقوي، نويد غفاري، کاظم رضايي، سعيد خلعتبري، اسماعيل معدنچي، اسماعيل جليلوند، آرش روستايي، حمدالله نامجو، يونس ميرحسيني و هادي الم لي و چند دانشجوي ديگر در انتظار صدور احکام کميته انضباطي وزارت علوم به سر مي برند.
پس از حوادث آذرماه سال 87 در اين دانشگاه که به احضار بيش از 50 دانشجوي اين دانشگاه و صدور بيش از 40 ترم محروميت از تحصيل منجر شد، اين 12 دانشجو نيز به محروميت از تحصيل به مدت يک ترم و دو ترم محکوم شده بودند و از طرفي ديگر در حکم آنها ارجاع به کميته مرکزي نيز قيد شده بود.

اين در حالي است که چندي پيش کارپرور فرد، معاون دانشجوئي و رئيس کميته انضباطي دانشگاه شيراز در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي با بيان اينکه هيچ کس نمي تواند دانشجو را از ادامه تحصيل منع و يا محروم کند، گفته است: «در جريان اتفاقات آذرماه سال گذشته و حوادث پس از انتخابات هيچ دانشجوئي به کميته انضباطي معرفي نشده است.»

نکته ي جالب توجه در مورد اين دانشجويان اين است که دانشگاه شيراز پس از گذشت نزديک به 8 ماه ازصدور اين احکام، در شهريورماه 88 و در آستانه ي سال تحصيلي جديد اقدام به ارجاع پرونده ي اين 12 دانشجو به کميته انضباطي وزارت علوم کرده است. اين در حالي است که اين 12 دانشجو پس از سپري کردن مدت محروميت از تحصيل خود، مي بايست سال تحصيلي جديد را در دانشگاه حاضر مي شدند. اما از آغاز مسئولين حراست و کميته انضباطي دانشگاه شيراز به طور غيرقانوني از ورود اين دانشجويان به داخل دانشگاه جلوگيري مي کنند و اين در حالي است که هيچ حکمي مبني بر ممنوع الورود بودن به اين دانشجويان ابلاغ نشده است. از سوي ديگر پيگيري اين دانشجويان در وزارت علوم نيز تاکنون نتيجه اي نداشته و مسئولين اين کميته نيز از ناقص بودن گزارشات دانشگاه خبر مي دهند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير ساير دانشجويان دانشگاه شيراز که در سال گذشته محروم از تحصيل شده بودند نيز در آغاز سال تحصيلي جديد با مشکلات زيادي روبرو شده اند. اين دانشجويان که بعد از سپري کردن مدت محروميت از تحصيل خود، قصد بازگشت به دانشگاه را داشتند با برخوردهاي بسيار بد حراست و کميته انضباطي دانشگاه روبرو شدند. محمدي رئيس حراست دانشگاه شيراز و کارپرورفرد رئيس کميته انضباطي اين دانشگاه شرط ورود اين دانشجويان به دانشگاه را امضاي تعهدنامه از سوي دانشجويان و والدين آنها دانسته و بسياري از فعالين دانشجويي را از خوابگاه مفتح که واقع در مرکز شهر است به خوابگاهي در 15 کيلومتري شيراز منتقل کرده اند.

گفتني است چندي پيش نيز رئيس دانشگاه شيراز نسبت به فرياد هاي الله اکبر اعتراضي دانشجويان ساکن خوابگاه ها اعتراض کرده و گفته بود: "عده اي با گفتن الله اکبر اخلال ايجاد مي کنند". وي هم چنين در مصاحبه با خبرگزاري مهر خواستار برخورد با ده تا پانزده دانشجويي شده است که به گفته وي اين دانشجويان "باعث ايجاد اخلال و بي نظمي هايي در خوابگاههاي دانشگاه (شيراز) شده اند." وي هم چنين اظهار داشته بود که 20 تا 30 نفر از دانشجويان در کميته انضباطي به خاطر اتفاقات پس از انتخابات در حال بررسي است.

لازم به ذکر است که دانشگاه شيراز يکي از اصلي ترين صحنه هاي اعتراضات دانشجوئي پس از اعلام نتايج انتخابات بوده است. و تعداد زيادي از دانشجويان اين دانشگاه نيز بدليل اعتراضات دانشجوئي هم اکنون در معرض احکام سنگين کميته در انضباطي قرار گرفته و تعداد ديگري نيز که به نهادهاي امنيتي احضار شده بودند توسط اين نيروهاي دستگير و براي مدتي در بازداشت بسر بردند.

No comments:

Post a Comment